Na een periode waarin we veel thuis zijn geweest kunnen we nu weer vaker op pad. Dat is fijn, maar helaas is ook te zien dat het aantal inbraken in Nederland weer toeneemt. Ook in onze buurt, waar het best overzichtelijk is en je zou verwachten dat verdachte activiteit wel opvalt, is een inbraak zo gebeurd omdat inbrekers maar een paar minuten nodig hebben. Door goede preventieve maatregelen te nemen kun je de tijd die nodig is om jouw woning binnen te dringen behoorlijk verlengen, waardoor het niet meer aantrekkelijk is om het te proberen.
Het goede nieuws is dat de woningen van Het Kleine Wijk bij de bouw behoorlijk aan de standaarden van dat moment voldeden. Helaas hebben inbrekers ook niet stilgezeten, en de afgelopen jaren weer nieuwe trucjes ontdekt, waardoor er wat aanvullingen nodig zijn om aan de huidige eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) te voldoen. Deurbeslag met kerntrekbeveiliging is niet standaard aanwezig, al hebben veel bewoners er al voor gekozen om dit te aan te brengen. Buitenverlichting is ook een vereiste, hiervoor is de elektra destijds wel aangelegd maar de daadwerkelijke armaturen moesten dan ook nog (naar eigen smaak) geplaatst worden. Daarnaast moeten de aangebrachte maatregelen ten tijde van de oplevering natuurlijk ook nog steeds werken, zoals de rookmelders die op iedere verdieping zijn aangebracht. Een PKVW-certificaat wordt afgegeven door een erkend beveiligingsbedrijf en is 10 jaar geldig. Van Rumpt op de Amsterdamsestraatweg is een van de weinige PKVW erkende bedrijven in Utrecht.
Om het beveiligen van de woningen laagdrempelig te maken hebben we een collectieve aanmelding vanuit de vereniging georganiseerd. De inschrijving hiervoor is nu gesloten maar deze pagina blijft bestaan ter informatie. Als je advies wil over inbraakpreventie of het PKVW certificaat kun je direct contact opnemen met Van Rumpt (telefonisch, langs gaan of via het formulier op hun website.)
Proces en kosten
Na aanmelding plant Van Rumpt een schouw van de woning in. Hierbij wordt gekeken wat de huidige situatie is en wat er nog moet gebeuren. Onderdeel hiervan is dat je ook uitleg krijgt over de maatregelen en hoe deze het beste te gebruiken. Dit adviesgesprek is gratis. Hierna volgt een vrijblijvende offerte en bij akkoord wordt de plaatsing ingepland. Het is ook mogelijk om een deel van de maatregelen te nemen, maar dan zal er geen certificaat worden afgegeven.
Woningeigenaren kunnen van de gemeente Utrecht een subsidie krijgen als zij hun woning laten certificeren. (Als er maar een deel van de werkzaamheden wordt uitgevoerd wordt de subsidie niet gegeven.) De subsidie bedraagt:
- 20% van de kosten tot maximaal €250 voor woningen gebouwd in 2000 en later
- 40% van de kosten tot maximaal €1000 voor woningen gebouwd voor 2000
Deze subsidie moet binnen 3 maanden na uitgifte van het certificaat online worden aangevraagd.
Huurders van Mitros kunnen 33% korting krijgen op aanschaf en plaatsing van veiligheidsproducten bij Van Rumpt. De administratie voor deze korting wordt door Van Rumpt verzorgd en de bewoners krijgen alleen de nota van de overige 67% (het kortingsbedrag hoeft dus niet voorgeschoten te worden.) Bij huurwoningen is er geen sprake van een certificaat maar het proces is verder gelijk.
Na uitgifte van het certificaat kun je bij sommige inboedelverzekeringen korting aanvragen op de premie.
Verdere informatie en vragen
Meer informatie is te vinden onder inbraakpreventie op de website van Van Rumpt en voor verder vragen kun je contact met hen opnemen.